Nedávno vyšiel článok o výhodách programového pôrodu. Mnohé z Vás vyjadrili rozhorčenie nad jeho obsahom. Nasledujúcu reakciu na tento článok, ktorého autorkou je Mgr. Silvia Galatovej uverejňujeme v plnom neskrátenom znení a s láskavým dovolením autorky. V reakciách pod článkom môžete vyjadriť svoju podporu, prípadne pridať svoj názor.Vážená redakcia,
Reagujem na Váš článok na pravda.sk z dňa 27.2.2014: Trendom je bezbolestný a programovaný pôrod.
Článok vnímam ako plný zavádzajúcich informácií a propagujúci pôrod s množstvom rizikových zásahov do tela rodiacej ženy a rodiaceho sa dieťatka, bez spomenutia ich závažných rizík. Článok taktiež znevažuje význam fyziologického, čiže prirodzeného pôrodu. Ženy, ktoré sú presvedčené, že práve fyziologický pôrod bez liekov a invazívnych zásahov je tou najzdravšou voľbou pre ne a ich bábätko, v ňom vyznievajú ako ľahkovážne hazardérky so zdravím. Článok neprináša objektívny pohľad na problematiku a vyznieva ako propagácia liekov a nákladných zásahov.
Váš článok nespomína žiadne zo závažných rizík programovaného pôrodu, a je tak klamlivou reklamou na medikalizovaný pôrod
Umelé vyvolanie pôrodu prináša o.i. tieto riziká: prekotný pôrod, nedostatok prekrvenia a okysličenia pre bábätko, zvýšená bolestivosť pre matku a potreba umelého tíšenia bolesti, zvýšené riziko ruptúry maternice, popôrodné krvácanie, zvýšené riziko ukončenia pôrodu sekciou a ďalšie.1 Epidurálna analgéza predstavuje pre matku a bábätko tieto riziká: spomalenie pôrodu, zvýšená potreba stimulovať kontrakcie umelými hormónmi, zvýšené riziko chirurgického ukončenia pôrodu, zvýšená teplota u matky, zvýšené riziko popôrodných komplikácií typu: dočasná urinálna inkontinencia, poranenie a poškodenie nervov, ochromujúca bolesť hlavy, komplikovaný začiatok dojčenia a ďalšie.2 Medikalizovaný pôrod je taktiež najčastejšou príčinou post- traumatickej stresovej poruchy po pôrode.3
Ženy s pôrodnými plánmi
V tejto situácii je o to zarážajúcejšie, že ženy, ktoré chcú porodiť svoje dieťatko prirodzene, s minimom silných drog a invazívnych zásahov do svojho tela, a ktoré „dokonca prichádzajú do pôrodníc s pôrodným plánom,“ vyznievajú vo Vašom článku ako nezodpovedné hazardérky s vlastným zdravím a životom svojho dieťatka. Pôrodník Mudr. Španko to vo Vašom článku formuloval takto: „Pretože nechcú žiadne zásahy, čo im môže ohroziť nielen zdravie, ale aj život.“ Tento pohľad na vec je veľmi prekrútený. Ženy, ktoré si píšu pôrodné plány, sú si vedomé rizík zásahov do fyziologického pôrodu a odmietajú ich podstupovať práve z dôvodu, aby chránili zdravie svojho bábätka a seba. To, že sa na pôrod dobrovoľne dostavia do zdravotníckeho zariadenia, by malo byť pre rozumne zmýšľajúcich ľudí dostatočnou zárukou, že neodmietajú záchranu života a zdravia svojho dieťatka a seba v prípade, že by sa vyskytlo neočakávané riziko patológie. Tieto ženy zvyčajne veľmi dobre poznajú aj stanovisko Svetovej zdravotníckej organizácie4, ktorá taktiež odporúča čo najmenej zásahov do normálneho priebehu pôrodu, a väčšinu zo zásahov, ktoré sú slovenské ženy nútené rutinne podstupovať v našich pôrodniciach, považuje za nepotrebné až škodlivé.
Pôrodníci neradi vidia, ak chcú ženy pri pôrode rozhodovať o svojom tele
Vo Vašom článku lekár Mudr. Španko otvorene priznáva, že pôrodníci nemajú radi, ak si ženy k pôrodu zostavia svoj pôrodný plán, v ktorom formulujú svoje požiadavky na poskytovanie zdravotnej starostlivosti počas normálneho pôrodu. Avšak ústavným právom všetkých prijímateľov zdravotnej starostlivosti v našej krajine je právo rozhodovať o svojom tele. Podľa ústavy nemôže byť žiaden zásah do tela človeka vykonaný bez informovaného súhlasu tohto človeka. Zdá sa však, že náš zdravotný systém je voči týmto základným právam človeka – rodiacej ženy, úplne slepý. Dokonca natoľko slepý, že pôrodníci nevidia žiadne ohrozenie svojej kredibility, ak otvorene pre médiá priznávajú, že neradi vidia, ak chcú ženy spolurozhodovať o svojom tele a zásahoch doňho, čiže ak chcú pri pôrode uplatňovať svoje základné ľudské práva. V demokratickej krajine s deklarovanou rovnoprávnosťou oboch pohlaví by predsa nemalo byť prípustné, že žene je upierané právo rozhodovať o svojom tele v tak zásadnej a intímnej udalosti jej života, akou je pôrod dieťaťa.
Programovaný pôrod nechráni zdravie žien a detí
Podľa charty práv pacienta má každý pacient právo na maximálne možné zachovanie zdravia. Základným úsilím všetkých pri pôrode by teda malo byť, aby obaja, matka aj dieťatko, ostali čo najzdravší. Žena, ktorá sa po pôrode musí zotavovať z následkov liekov, anestézie a invazívnych zásahov do jej tela, nie je zdravá žena. Dieťa, ktoré sa práve narodilo, potrebuje svoju matku zdravú, aby sa mohla o neho starať a dojčiť ho podľa jeho potrieb. Ak nie je zdravá matka, ani dieťa nemá tak dobrý začiatok života, ako by mohlo mať, keby boli obaja zdraví. Ale fyziologický pôrod vo svojej podstate nie je pre ženské telo deštrukčným procesom. Nemá teda zmysel snažiť sa o maximálne zachovanie zdravia? Nemá väčší zmysel chrániť fyziológiu, než do nej bez príčiny zasahovať?
Príčina vzniku feministických organizácií
Zákony Slovenskej republiky, ale aj medzinárodne právne štandardy plne podporujú právo ženy rozhodovať o sebe a spôsobe poskytovanej zdravotnej starostlivosti. To, že na Slovensku vznikli v súvislosti s ľudskými právami žien a detí pri pôrode feministické organizácie, teda organizácie, ktoré sa zasadzujú o to, aby tieto práva boli uplatňované aj v praxi a nielen na papieri, je len dôsledkom masívneho porušovania týchto práv v praxi.
Ženy majú právo na informované rozhodnutia
Programovaný pôrod môže byť jednou z alternatív, akým privádzajú ženy na svet svoje deti. Avšak ženy by mali byť pravdivo informované o všetkých rizikách, ktoré takýto prístup prináša, a mali by dostať možnosť porovnať ich s významom fyziologického pôrodu, aby mohli urobiť skutočné informované rozhodnutie pre seba a svoje dieťatko. Propagovať „výhody“ pôrodu pod vplyvom farmakologických výrobkov a medicínskych zásahov bez spomenutia závažných rizík pre zdravie a vzťah matky a dieťatka, je hazardovanie s ľudským zdravím a nerešpekt voči žene, jej telu a základným ľudským právam ženy a dieťaťa. Úlohou médií v demokratickej krajine by malo byť objektívne informovanie, a nie propagácia jedného prístupu, najmä, ak sa jedná o tak závažné hodnoty, akými sú ľudské zdravie a základné ľudské práva.
Mgr. Silvia K. Galatová
Zdroje:
1. Sarah Buckley, Gentle Birth, Gentle Mothering, Celestial Arts, 2009 ↑
2. Henci Goer, Sprievodca premýšľajúcej ženy na ceste k lepšiemu pôrodu, One Women Press, 2002 ↑
3. Ivana Antalová a spol. : Bonding – porodní radost, DharmaGaia, 2011 ↑
4. Zdravotná starostlivosť počas normálneho pôrodu, Svetová zdravotnícka organizácia 1996 ↑
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Ing. Zuzana Krišková, PhD. – Podpredsedníčka občianskeho združenia Ženské kruhy.
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Mgr. Adriana Kráľová, členka Mamila, o. z.
Nepaci sa mi komercionalizacia pôrodov, nepaci sa mi ze sa nam od lekarov prostredníctvom medii podsuvaju informacie, ktore su skodlive a vytvara sa z nich norma. Bolo by dobre, ak by lekari za taketo vyjadrenia v mediach niesli zodpovednost.
Dakujem za tuto reakciu, absolutne suhlasim. Lekar ma zasahovat do porodu len v pripade patologie, inak ma zenu maximalne podporovat v prirodzenom porode ku ktoremu je evolucne predurcena…
Podporujem túto iniciatívu. Mgr. Katarína Grenčíková
Podporujem túto iniciatívu. Mgr. Katarína Grenčíková
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. RNDr. Sylvia Siketova, PhD.
Suhlasim, podporujem. Len podotknem, ze zase mal niekto potrebu nalepkovat. Poslusne hlasim, aj ja som teda feministka 🙂
moja plna podpora –
prvy porod som mala v Trstenej – jednoznacne programovany, bez dostatocneho informovania, s nastrihom a medikamentozny…
druhy porom, hoc rizikovy, sme podstupili v Banskej Stiavnici (po podpisani reverzu v Trstenej) a tie pocity, ktore som ako matka zazila pri prirodzenom porode sa slovne nedaju vyjadrit… toto sa da len zazit… teraz viem porovnat 🙂
mam skusenost oboch porodov a viem, ze to co som len tusila sa potvrdilo…
BOZI plan je prirodzeny porod … lekar a medicina nam ma pomahat v pripade nebezpecenstva a nie obchodovat s nami a nasimi detmi s poistovnami a parmaceutickymi spolocnostami
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Ing. Monika Sučáková
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Lenka Matonok
Takisto vyjadrujem podporu Mgr. Galátovej za jej iniciatívu a vnesenie svetla do témy. To čo je v našom pôrodníctve rutina patrí za hranicami nášho štátu ku stredoveku.
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Miroslava Roušová
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciative. Mgr. Barbora Vajová
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Ing. Martina Eleková
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve, Mgr. Monika Uhrinová
Dakujem autorke i celemu teamu Zenskych kruhov!
Plne súhlasím a podporujem túto iniciatívu. Každá žena má právo rozhodovať o svojom pôrode. Je zvláštne, ak sa nejaký lekár stavia do role toho, ktorý vie, ako je to najlepšie. A ešte jedna zarážajúca skutočnosť-programovaný pôrod je samozrejme jednou z alternatív, ale práve lekári by mali zo skúseností vedieť, že ešte nikto nevymyslel nič múdrejšie ako príroda a takéto riešenia by mali byť až poslednou voľbou, po zvážení všetkých rizík.
Nebyt si vedoma rizik suvisiacich so systemom zdravotnej starostlivosti o tehotnu ci rodiacu zenu v tejto totalitnej krajine moj syn aj ja sme mohli mat zavazne nasledky na zdravi. Jedine moja informovanost ho/nas ochranila. Jedine to ze som pocas porodu podpisala 12odmietnuti rutinnych zakrokov, ktore sa inac bezne pachaju na kazdej rodiacej zene, nesuhlasila so „zahajenim“ porodneho procesu v 38tt lebo dieta je uz podla utz dost velke (3660g) a ja utla. Syn sa narodil bez vyvolania a zasahov na konci 41tt s vahou 2860g!!! Tak si skusme predstavit co by pre nho znamenalo ukoncenie tehotenstva v 38tt ktore nam bolo ponukane ako vhodny krok na zaklade utz merani. Narodil sa bez jedineho lieku,bez skodach na zdravi svojom ci mojom. Slovenske porodnice maju mieru sekcii 43%!!!! Spamatajte sa cela „odborna“ obec, ktora dennedodenne poskodzujete zdravie matiek a deti a ani len netusite ake su skutocne potreby rodiacej zeny, ktorych nasledovanie najvacsmi ochranuje zdravie babatka aj matky. Pokora pred zdravim je vysadou skutocnych odbornikov, ak ma prednost pycha ide o vedome poskodzovanie zdravia.
K tomu jednoducho niet čo dodať, autorka mi hovorí z duše.
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Ing. Jana Macinská
Podporujem. Mgr. Ivana Kukanová
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Mgr. Mária Tremková
Trefne napisana reakcia, fakticky a pritom so sarmom:) vyjadrujem poklonu autorke a pravdaze podporu tejto iniciative
Katka Bartonova
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Ing. Maria Kolcunova
K tomu jednoducho niet čo dodať, autorka mi hovorí z duše.
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. RNDr. Kristína Hudáková
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Mgr.Jarka Červeňáková. Robím laktačnú poradkyňu už niekoľko rokov a som zhrozená z toho, že situácia sa zhoršuje a ja pri svojej práci poradkyne pomaly nestretávam mamičky, ktoré by rodili fyziologickým pôrodom. Väčšina mamičiek je po sekcii a tie čo nie sú, mali zväčša urobené rôzne zásahy do pôrodu. Kedysi bol pomer fyziologických a tých plánovaných pôrodov aspoň 1:1. Mamičky sú informované len o pozitívach zásahov, sú zastrašované že ak to nepodstúpia ohrozia zdravie dieťatka, o negatívach sa mlčí alebo sú bagatelizované. O tom ako hlboko zasiahne cisársky rez alebo rôzne anestézie, hoc akokoľvek na prvý pohľad bezproblémové, do zdravia mamičky a následne do dojčenia by som vedela dlho rozprávať … To sa však už potom pôrodníkov netýka…
Lekari vytvaraju nebezpecne prostredie pre zenu a dieta! To oni hazarduju so zdravym!!!! Su neskutocne arogantni a prave ludia z davu im davaju moc. System mozu zmenit matky – informovane a bez strachu. Ja som mala strach a tak ma doslova s pasiou znasilnili. Doteraz sa neviem svojmu malemu dietatu pozriet poriadne do oci, ani zit svoj zivot.
suhlasim s touto iniciativou lepsie to nemohlo byt napisane, mgr.katarina zjavkova
Podporujem tuto iniciativu, nielen reakciu na clanok, ale aj pravo zien – matiek, ktore utekaju zo Slovenska rodit za hranice, aby sa nemuseli dozadovat respektu, slusneho spravania a ucty k cloveku a porodu. Ovela radsej by som rodila na Slovensku a odporucala tehotnym v okoli, ze porodit sa da prirodzene a bez traumy aj na Slovensku.
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Silvi, zo srdca ti ďakujem, hovoríš mi z duše. Gabriela Janovičová
Podporujem, Ing. Jana Filova
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Tento clanok ma neskutocne poburil.
Moje prve dieta som porodila v zahranici, kde som dlhodobo zila a mozem potvrdit ze trend je tam uplne opacny. Niekedy mam pocit ze nasi porodnici ziju v akejsi bubline a vobec nevedia co sa v porodnictve deje vo svete, necitaju studie a odborne clanky a chyba im hlavne spatna vazba ich pacientiek/rodiciek.
Vyjdrujem podporu tejto iniciative!
Niesom sice zastanca uplne prirodnych porodov a podobne ale skrz podanie oxytocinu sa moj normalne prebiehajuci porod zmenil v peklo.. Babetko este nebolo v spravnej pozicii a tak sa zaseklo hlavou nejak ked vychadzalo von a musela som podstupit cisarsky.. Stale z toho mam obcas flashbacky a uzkostne stavy..
Zotavovanie bolo strasne(nechapem ako si niekto moze dobrovolne zvolit cisara, musi tam byt hrozitanska neinformovanost), plus dietatko tou hlavou poskodilo maternicu tak ze asi uz nebudem moct mat dalsie deti.
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve.
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve.
Mgr. Silvia Konieczny
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Mgr. Zuzana Valigurová.
Farmakologický zásah – urýchľovanie fyziologického a bezproblémového pôrodu vnímam ako násilie! Tak isto, keď sa farmakologicky potláčajú prirodzené pochody organizmu je to násilie a nie len pri pôrode. Samozrejme to má svoje opodstatnenie, ale len v životne ohrozujúcej situácii alebo keď hrozia vážne zdravotné poškodenie.
Nehovoriac otom, že mamička pri pôrode nemôže slobodne ani dýchať ani vydať zvuk pri kontrakcii.
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Mgr. Zuzana Valigurová.
Farmakologický zásah – urýchľovanie fyziologického a bezproblémového pôrodu vnímam ako násilie! Tak isto, keď sa farmakologicky potláčajú prirodzené pochody organizmu je to násilie a nie len pri pôrode. Samozrejme to má svoje opodstatnenie, ale len v životne ohrozujúcej situácii alebo keď hrozia vážne zdravotné poškodenie.
Nehovoriac otom, že mamička pri pôrode nemôže slobodne ani dýchať ani vydať zvuk pri kontrakcii.
Podporujem právo ženy zvoliť si prirodzený pôrod bez rutinných zásahov bez toho, aby bola zosmiešňovaná, alebo označovaná za nezodpovednú matku. To, že sa to pánovi doktorovi javí ako feminizmus, môže byť prejavom jeho vlastného mužského šovinizmu.
Pri čítaní článku vo mne vyvstali dve otázky:
1. Akú zodpovednosť berie v prípade konkrétnej ženy pán doktor, ak sa rozhodne po prečítaní jeho vyjadrení v článku táto žena pre programovaný pôrod a ten skončí napríklad sekciou z dôvodu, že dieťa „vyvolávaný“ pôrod nezvládalo?
2. Prečo tie ženy, (o ktorých pán doktor hovorí že odmietajú akékoľvek zásahy do pôrodu) idú teda do nemocnice? Nie je to náhodou z toho dôvodu, že tie ženy si želajú zásahy v prípade že by boli potrebné?
zažila som tri pôrody: prvý v ČR, pri ktorom neboli potrebné absolútne žiadne zásahy, ale robli sa aj napriek môjmu nesúhlasu s nimi. druhý, pri ktorom som po konzultácii s lekárom a PA uznala za vhodné trochu dopomôcť kvôli stavu bábatka a tretí úplne bez zásahov. tie dva posledné boli v zahraničí, 10km za hranicami slovenska. v okolí svojho bydliska som počas posledného tehotenstva nedokázala nájsť pôrodnicu (oslovila som ich viacero) kde by boli ochotní do pôrodu rutinne nezasahovať. z toho dôvodu som si radšej priplatila v zahraničí. je to zarážajúce, ale nikde z oslovených pôrodníc mi neboli ochotní ani len nechať dieťa koža na kožu, umožniť zvoliť si polohu alebo zaručiť že ma nenastrihnú „pre moje dobro“ ale iba v prípade že by si taký zásah vyžadoval zdravotný stav dieťaťa.
Dakujem kazdej jednej zene (a kazdemu jednemu muzovi), ktori sa pripojili k tejto iniciative, stav porodnictva na SK je horsi ako katastrofa, moj bezproblemovy porod rovnako po niekolkych zbytocnych zasahoch lekarov skoncil akutnou sekciou, vraj kvoli tiesni dietata….
Musime im konecne otvorit oci…
https://www.youtube.com/watch?v=3vvIPWbQaKE
Radomira Gallikova
Viete, možno ma ukameňujete, ale bez tých lekárov, ktorých tu vy osočujete, by oba moje pôrody dopadli veľmi zle….neverím, že by zdravotná sestra, resp. dula vedela zavčasu zakročiť pri komplikáciách aké som mala ja…myslím si, že by sa mali vážiť slová adresované lekárom, ja som vďačná MUDr. Čunderlíkovi z gyn.pôr. kliniky Kramáre za celý priebeh oboch pôrodov. ˇUžasný bol aj celý personál, jedinú traumu som zažila práve zo strany sestier na oddelení JIs, ktoré mali pacientky doslova na háku…
Podporujem
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Maria Dvorska
Silvia, ďakujem za napísanie a uverejnenie tejto reakcie. Plne sa stotožňujem s textom.
Dakujem autorke, vyjadrujem tymto svoju podporu jej a vsetkym buducim mamickam, aby mali pravo (a odvahu) slobodne si vybrat ako chcu svoje dietatko porodit. Podporujem prirodzeny porod (s minimalnym lekarskym zasahom), bonding, kojenie a moznost mat svoje dietatko po porode pri sebe 🙂
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Ing. Daniela Ščurková
Uplne suhlasim s tym, ze rutinne zakroky by sa mali konat iba so suhlasom rodicky. Osobne som mala v tomto dobru skusenost. Rodila som na Antolskej v roku 2013 a kazdy zakrok so mnou konzultovali a akceptovali, ked som viacere odmietla. Viem vsak, ze to nebyva vzdy a za to treba bojovat. Zaroven ale podla mna je kontraproduktivne demonizovat lekarske zasahy. Problem je v tom, ze sa neda jednoznacne urcit, kedy je zakrok nevyhnutny, lebo situacia este nemusi byt kriticka, ale pokracovanie bez zakroku zvysuje riziko komplikacii. Suhlasim, ze cisarsky by nemal byt automaticka volba (pravne u nas ani nesmie byt, aj ked v praxi sa to asi deje). Ale tiez je dolezite mat na pamati, ze to najhorsie co sa moze pri porode stat nie je cisarsky, ale vazne poskodenie zdravia dietata ci matky. Osobne som si presla velmi tazkym pokusom o porod a v istom momente som privolila, ze asi je vacsie riziko pokracovat a riskovat napriklad dusenie dietata alebo prasknutie mojej maternice, nez ist na cisarsky. Lebo zial nie je pravda, ze by priroda zariadila veci tak, ze vzdy funguju. Dnes na stastie takmer nepozname pripady umrtia matky ci dietata pri porode alebo jeho trvale poskodenie, pricom tieto javy by v prirode boli uplne bezne. To si treba vazit, aj ked mozeme vyjednavat o cene, ktoru za to platime.
Svojím podpisom odkazujem médiám: viac takýchto správnych článkov!
Ďakujem Silvi za krásny článok, dúfam, že na Slovensku sa obnoví ľudský prístup k rodiacim ženám. Vystihla si situáciu výborne a dúfam, že sa tento postoj dostane k čo najviac zodpovedným!
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Bolo by vhodné vložiť reakciu aj na Pravde, kde bol pôvodný článok uverejnený. A ešte malá reakcia na slová pani Svitkovej – tu nik nebrojí proti lekárom pri pôrode. Ale pokiaľ pôrod prebieha prirodzene a bez komplikácii, nie je predsa potrebný zásah lekára v takom rozsahu ako sa uvádza v pôvodnom článku. V niektorých krajinách pri bezproblémovom pôrode asistujú vyštudované pôrodné asistentky /tie sú aj u nás/ a lekár zasahuje pri komplikáciách. Jana Jelenčiaková
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve.
Zažila som 4 pôrody, ten posledný s „vyvolávačkou“. O bolesti a komplikáciách tohto pôrodu hovoriť radšej nebudem, napriek tomu, že na personál sa v tomto prípade sťažovať nemôžem. Som však za to, aby boli ženy informované pravdivo a mali možnosť sa rozhodnúť.
Svojím podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Bc. Katarína Polc
Vyjadrujem svoju podporu tejto iniciative.
Vyjadrenia MUDr. Spanka su poburujuce.
Uz v uvode naznacuje, ze je to o peniazoch – odporuca vsetkym zenam vyuzit epiduralnu analgeziu za 150 Eur.
Dalej odporuca „vybrat si“ kedy chce zena porodit, naprogramovat dieta a vyhnat ho von este pred trym ako je samo pripravene.
Dehonestuje prirodzeny porod akoby bol nenormalny. Je to to iste akoby sa vyjadril, ze umele mlieko je lepsie ako materske a materske je iba vymyslom „feministiek“.
Presne kvoli takymto lekarom sme radsej ochotne ist rodit inam ako na Slovensku.
velmi pekne si to napisala Silvi… mas moju absolutnu podporu…. je cas povedat nie tomu, co povazuju za spravne ti, co nikdy nerodili a ani nemozu….
Ďakujem Silvii a s radosťou podporujem *
Som pohoršená článkom v Pravde a plne súhlasím s Vašimi vyjadreniami! Mgr. Marcela Bérešová
Teší ma táto reakcia a má moju podporu.
Svojim podpisom vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Dušana Kišoňová
Vyjadrujem podporu uvedenej reakcii na clanok, ktory vnimam ako velmi skodlivy. Dakujem Mgr.Galatovej za to, ze zareagovala.
Veľmi pekne napísané. Súhlasím, že u nás sa vo veľkej miere snažia dotlačiť matku k rôznym podporným formám inak prirodzenej veci.
Pri druhom pôrode mi inak veľmi uznávaný pôrodník s kamennou tvárou niekoľkokrát už počas kontrolných sono pred pôrodom odporúčal epidurálku vzhľadom na veľkosť hlavičky a dieťatka celkovo. Nakoniec bol aj mojím pôrodníkom a ak niekto počas pôrodu konštatuje že tak toto bude na Vás asi veľa, veľmi Vám to nepridá na nálade. Pôrod prebehol bezproblémovo, bez zásahov, prirodzene, rýchlo a rovnako aj zotavenie. Aj keď už som mala skúsenosti s prvým dieťatkom opakované návrhy a postoj skúseného pôrodníka ma dosť vystresovali. Som rada že som sa nedala presvedčiť a dala svojmu telu šancu to zvládnuť prirodzene. Rovnako ma prekvapil aj postoj detských sestier, keď som si dieťatko pýtala k sebe na noc nie bezprostredne po pôrode čo by malo byť tiež samozrejmé ak je dieťa v poriadku. Udivená sestra na mňa pozerala či si myslím že to zvládnem. Od vydania materskej knižky (ktorú by som si dopisovala sama keďže tam chýbali podstatné informácie za čo som dostala ja hubovú polievku pri príjme do nemocnice) až po príjem do nemocnice som bola ozanačovaná doktormi ako mamička, ale akonáhle mám byť matka rodiť a starať sa o dieťa všetci naokolo vedia lepšie ako moje telo a ja čo zvládnem a čo je podľa mňa prirodzené teda mať pri sebe dieťa a starať sa oň. Nie je to predsa nejaký parazit a potrebujem čas, aby som sa pripravila na boj s ním, ale moje vytúžené dieťa o ktoré sa chcem priviesť na svet čo najpokojnejšie a starať sa oň hneť nie len cez deň a keď neplače.
Silvia, napisala si to dobre a vystizne. Reakcia na clanok ma moju podporu, budem rada ked vyjde v Pravde, tam kde by vyjst mala.
Podporujem! Ako neinformovaná prvorododička, s plnou dôverou k lekárom, najmä tým ktorých osobne poznám, som po podaní roznych medikamentov a poslednej bodky vyslovene donutenej epiduralke, skončila môj pôrod ako inak sekciou. Doteraz mám z toho nočné mory a vďaka skvelým poradkyniam som šťastná, že môžem dojcit, keďže po pôrode som svoje dieťa videla až po 6tich hodinách a myslela som si, že je to asi normálne. Pod vplyvom tých všetkých oblbovakov nevie žena ani zdravo rozmýšľať aj keď srdce kričalo – kde je moje bábätko, ktoré som JA nosila v brusku a ktorého som sa 9 mesiacov nevedela dočkať! Toto musí skončiť!
Vyjadrujem podporu tejto iniciatíve, Mgr. Katarína Kšinantová
roďme krásne a bude sa nám krajšie žiť! ďakujem za článok!
moja podpora pani SIlvie
Skvela reakcia, som Silvii za nu skutocne vdacna…vsetky jasne a potrebne informacie….Pani redaktorke sa cudujem, ze taketo nieco vypusti spod svojich ruk…ten popis programovaneho porodu mi pripomina socialisticke dokumentarne oslavne filmy o stastnych robotnikoch v tovarnach…velkovyrobna „stastia“ a kontroly… A taktiez dufam, ze tato reakcia aj v danom denniku ako vysvetlenie bude uverejnena, to sa budem tesit…
Práve kvôli tomuto prístupu slovenských lekárov som rodila radšej v Rakúsku.
Plné súhlasím s reakciou, výborne napísané.
Vyjadrujem podporu tejto iniciatíve. Článok o programových pôrodoch v Zdravie – Pravda vnímam ako veľmi negatívny, škodlivý a pohoršujúci. Zuzana Katreníková
Článok v Pravde je vskutku veľmi neštandardný: jednostranný, neobjektívny a propagandistický. Z môjho pohľadu takáto manipulácia dehonestuje novinársku etiku. Pokiaľ by išlo o platenú reklamu, je to niečo iné.
Plne podporujem reakciu pani Silvie Galatovej, ktorá výstižne argumentuje a uvádza veci na pravú mieru – do širších a objektívnych súvislostí. Za to má môj veľký rešpekt a obdiv.
Chcem tiež podotknúť, že žiadna žena, ktorá si je vedomá problémového zdravotného stavu seba alebo dieťaťa nebude riskovať – prečo by to preboha robila?! Ale zdravú ženu treba považovať za zdravú ženu! (Nie už samotné tehotenstvo za patologický nález.)
Dúfam, že príde doba, kedy budú ženy v pôrodnom procese považované za „bohyne“, ktorých potreby treba akceptovať, podporovať ich, zvyšovať im sebavedomie a mať k nim úctu a rešpekt. Lebo ten bytostne potrebujú oni aj prichádzajúce dieťa. A že príde doba, kedy lekári a súkromné pôrodné asistentky a duly budú úzko spolupracovať práve v mene svojich rodičiek a ich detí.
Pani Galatovej ďakujem za reakciu, s ktorou sa plne stotožňujem.
Celý svoj profesný život podporujem túto iniciatívu. M. Removčíková Dipl.pôr. as.
Plně vás podporuji. Skvěle sestavená reakce. Článek pana doktora jsem četla a musím říct, že jsem byla znechucena.
Plne suhlasim s clankom pani Silvie. Povazujem jej snazenie za nevyhnutne pre to, aby sa kazda zena mohla naozaj zodpovedne a informovane rozhodnut o tom, co je pre nu a jej dietatko najlepsie…
Plne podporujem a zastavam nazor na pravo matky vybrat si sposob akym chce rodit. V pripade, ze nie su vazne komplikacie by mal byt prirodzeny porod uplne rovnocennou moznostou, ak si ho rodicka praje absolvovat a je nan pripravena!
Dakujem za skvelu reakciu!
Mgr. Ludmila Pastorova
Absolutne podporujem myslienky v tejto reakcii! Originalny clanok ma priam sokoval a bol vrcholne neobjektivny, priam ako na objednavku. Uz nech sa prestane robit z prirodzeneho porodu nieco neprirodzene a z neprirodzenych zasahov nieco absolutne spravne!
Vyjadrujem podporu 🙂
Plne suhlasim s reakciou pani Silvii Galatovej, clanok je az urazajuci voci nam zenam, fakt ze sme povazovane za nesvojpravne v tom nadhernom stave svedci len o kratkozrakosti zdravotnikov v ramci SR, o neochote vidiet veci z inej perspektivy.
Potrebujeme viac takychto iniciativ aby sa na Slovensku dalo rodit dostojne aby sa konecne porodnici zobudili !!!
Silvia velka vdaka za napisanu reakciu!
Vyjadrujem podporu tejto iniciative.
Uplne suhlasim s Vami.
Ironické, že článok podporujúci choré praktiky, vyšiel v prílohe „Zdravie“. Silvia, vďaka za reakciu, ktorú ja nemám čas napísať.
Plne suhlasim, ze epiduralka a umelo vyvolany porod je velkym rizikom. Zazila som to na vlastnej kozi. Pokusali sa mi tesne pred porodenim na 3 krat zaviest kanilu a testovaciu latku po leziacky!!! a velmi mi poskodili. Vysledok bol neucinna epiduralka, necitila som si nohy a strasne bolesti hlavy niekolko dni po porode. Nevladala som sa starat o babatko, len lezat sa dalo… Este k tomu zbytocne vyvolany porod s moznymi obrovskymi rizikami! Podstupila som kvoli problemom po porode zbytocne kyretaz, kedze som musela len lezat a nevycistila som sa prirodzene. NIKDY VIAC. Doteraz mam zimomriavky pri spomienkach. A nikto mi nevrati spat ten cas ktory som po porode nemohla travit s dcerkou.
Programovany porod asi 2 tyzdne pred terminom porodu u mna skoncil akutnou sekciou. Termin porodu mi vypocitali standartnym sposobom (teda z 28 dnoveho cyklu) napriek tomu, ze som mala diagnozu polycysticke vajecniky a cyklus v rozmedzi 20-55 dni. Termin porodu mi zmenili asi v polovici tehotenstva. Dodavam, ze do 12 tyzdna vsetky plody rastu rovnako, neskor je to zalezitost genetiky, vyzivy a zdravotneho stavu matky, takze stanovenie terminu porodu v neskorsom obdobi na zaklade sono vysetrenia je velmi nepresne. Neviem o kolko dni- tyzdnov vnutromaternicoveho zivota bol moj syn zbytocne lekarom ochudobneny. Tehotenstvo bolo fyziologicke. Moj nazor lekara nezaujimal.
Silvia, dakujem za tvoju reakciu na ten clanok. Uplne s tebou suhlasim a vyjadrujem podporu. Zazila som dva porody, jeden bol vyvolavany a riadeny zdravotnikmi – pre mna to bola a je jedina drogova skusenost v mojom zivote a cely porod som prezila akoby v hmle, na pokraji vedomia a nevedomia, nebola som pri zmysloch a hlava sa mi krutila ako na kolotoci. Pri priprave na druhy porod som urobila vsetko preto, aby bol uplne prirodzeny, bez rusivych zasahov. A bol to nadherny, neopakovatelny zazitok, radostna oslava z prichodu noveho cloveka na svet. A ja som to cele vnimala a prezivala v bdelom stave, za plneho vedomia. Zeny by mali byt informovane o vsetkych moznostiach a nie zavadzane.
Buduce mamičky, prosim, nenechajte si „vymyt mozgy“ takýmito zavadzajucimi informáciami, ake odzneli v pôvodnom članku o bezbolestnom a programovanom pôrode a ake vacsina lekarov vtlaca kazdej z nas. Dnes už je velke množstvo sposobov, ako sa dostat k tým spravnym informaciam o tehotenstve a porode a rozhodnut sa sama za seba a hlavne pre svoje dieta. Neverte slepo svojim doktorom a nepodliehajte ich nariadeniam! Nielen tehotenstvo, ale aj samotny porod sa da prekrasne prezit a moze byt z neho nezabudbutelny zazitok na cely zivot, tak onho nepridte!
Samozrejme plna podpora Siviinmu clanku.
článok na pravda.sk z dňa 27.2.2014: Trendom je bezbolestný a programovaný pôrod je písaný presne typom bezohľadného lekára – patológa, ktorý zaslepený svojim egom nestihol sa v škole naučiť príp. zabudol, že pôrod ako taký nie je nič na liečenie a zasahovanie. Keby konečne takýto lekári namiesto seba počúvali ženy ktoré porodili zistili by koľké kvôli ich zásahom skončili komplikáciou alebo cisárskym rezom.. ako napr. JA. Poznačená jazvou na tele aj na duši keď mi bol pôrod ktorý sa ani nestihol rozbehnúť vyvolávaný… a skončil akutnou sekciou.
A to, že si žena donesie pôrodný plán… nuž bohužial pán doktor.. keď Vy muži sa prd viete vcítiť do rodiacej ženy… kedže ste to samozrejme nezažili ani nezažijete…. a musíme Vám to my ženy napísať návod v technickom duchu Vám mužom blízkom. 😀
Vyjadrujem podporu tvojej reakcii, Silvia, a dakujem ti, ze si sa na to podujala. Sandra Katrincova
Plne súhlasím a vyjadrujem podporu.
Ide o nehanebný obchodný článok na podporu predaja dvoch produktov, z ktorých jeden už teraz produkuje nemocnici 15 tisíc mesačne. Predsa len nechápem, prečo doktor Jozef Španka ani redaktorka Dana Závadová nemajú zlý spánok, že klamlivou reklamou ponúkajú produkt nebezpečný pre mamu i dieťa, len aby zarobili? Ja neverím, že sú tak ďaleko od pravdy a zmyslu pre zdravie, aby tie umelé zásahy úprimne považovali za užitočné pre zdravú mamu.
Mimochodom, mám tu zle fungujúci net a nejako sa mi podarilo zakliknúť jednu hviezdičku namiesto piatich. Mrzí ma to.
Zmeňme pôrody, zmeníme svet…
Nechcete dat link na tento clanok do komentarov k clanku v pravde?
Tento clanok poskytuje dolezite vysvetlenia a ako o. z. MAMILA povazujeme za dolezite, aby zeny boli informovane o rizikach, ktore su spojene s nefyziologickym, neprirodzenym sposobom, nehovoriac o tom, ze sposobm porodu vyrazne ovplyvnuje babatko a dojcenie po porode.
Viera Cervena
obcianske zdruzenie MAMILA
Petra – je to fajn napad, lenze na pravde sa treba registrovat. Nie ste tam uz niektora registrovana, zeby ste tam mohli pridat tento odkaz?
dakujem Silvii za reakciu, uplne suhlasim a vyjadrujem podporu.
tiež plno podporujem tento článok,doktor má poslúchnuť ženu a vyhovieť jej,spraviť čo chce,na to tam je,nechápem za čo sú platení za mudrovanie???aj tak tam hovno robia za to berú dosť peňazí a ešte sa sťažujú,tam má počúvnuť čo mu povie žena a nerobiť problémy,zlaté neštátne kliniky inde ani nechodím a keď toto čítam…..,to si v neštátnej klinike nedovolia vám odporovať a nevyhovieť lebo tam si zapýtajú peniaze a nie málo,štátna spodina je to zadarmo tak to aj tak vyzerá ak ja budem chcieť decko tak viem kam mám ísť de mi spravia cisársky ,lebo ja rozhodne odmietam rodiť,tam nech to vyberie a spraví,ale to už by musel niečo robiť že spodina štátna takto sa len prizerá a vyžíva sa v tom ako žena trpí,preto aby jej pomohol od bolesti nič nespraví peniaze im dať potom aj urobia,celé zdravotníctvo je obyčajný biznis…….
Krasne napisane. Vyjadrujem podporu k vasej reakcii